ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
دانشجوی زبان و ادبیات عربی با تاریخ ادبیات عرب، متون مختلف نظم و نثر دورههای مختلف، فن ترجمه از عربی به فارسی و بالعکس، علوم بلاغی و عروض و قافیه درزبان و ادبیات عرب آشنا میشود. به همین دلیل رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاهها با کتاب عربی که در آموزش و پرورش تدریس میشود تا حدودی متفاوت است چون در مدارس، عربی بیشتر درس قواعد و صرف و نحو است و تا حدودی نیز دانشآموزان علوم انسانی بلاغت زبان عربی را مطالعه میکنند اما در دانشگاه به زبان و ادبیات عربی به عنوان یک رشته تخصصی نگاه میشود و دانشجویان با دروس متفاوتی از جمله:
تاریخ ادبیات عرب در دورههای مختلف اعم ازتاریخ ادبیات عصر جاهلی، عصر اموی، عصر عباسی، دوره انحطاط و دوره معاصر، متون نظم ونثر در دورههای مختلف تاریخی، ادبیات تطبیقی،نامهنگاریخلاصهنویسی
نامهنگاریخلاصهنویسی، مکالمه، انشا و فن ترجمه آشنا میشوند.
درسهای این رشته در طول تحصیل
آزمایشگاه، صرف ، نحو، ترجمه و تجوید قرآن کریم، روش تحقیق و مأخذشناسی، مکالمه ، تمرین صرف و نحو، متون حدیث، ادب متعهد اهلبیت، روزنامهها و مجلات عربی، ادب سیاسی در دوره اسلام، قرائت متون عرفانی ، ادبیات تطبیقی، فن ترجمه، انشاء ، علوم بلاغی ، زبان خارجی تخصصی ، متون نهجالبلاغه، ترجمه از عربی به فارسی و بالعکس، عروض و قافیه، فقهاللغه، قرائت متون تفسیری قرآن کریم ، نامهنگاری و خلاصهنوسی، نقد ادبی، متون نظم و نثر از سقوط بغداد تا عصر حاضر، تاریخ ادبیات از سقوط بغداد تا عصر حاضر، متون نظم و نثر دوره عباسی اول ، تاریخ ادبیات دوره عباسی اول ، متون نظر و نثر دوره عباسی دوم ، تاریخ ادبیات دوره عباسی دوم، متون نظم و نثر دوره اندلس، متون نظم و نثر دوره معاصر ، تاریخ و ادبیات دوره معاصر ، متون نظم و نثر عربی در ایران از آغاز تا سقوط بغداد، متون نظم و نثر عربی در ایران از سقوط بغداد تا دوره معاصر، تاریخ ادبیات از دوره جاهلی تا پایان دوره اموی ، متون نظم و نثر از جاهلی تا پایان دوره اموی.
آینده شغلی و بازار کار:
مراکز مختلفی میزبان فارغالتحصیلان این رشتهی جذاب میتواند باشد از جمله:
آموزش و پرورش، وزارت خانههای امور خارجه، ارشاد اسلامی، سفارتخانههای کشورهای عربی بهعنوان سفیر و رایزن فرهنگی، سازمانهای حج و زیارت، صدا و سیما، میراث فرهنگی، خبرگزاریها روزنامه و مجلات، مراکز آموزشی دولتی و خصوصی از جمله زبانسراها، مؤسسههای خصوصی در هتلها، کتابخانههای عمومی و حتی مترجم، راهنمای کاروانهای زیارتی و …